Náš partner pro povinné ručení pojišťovací auto makléř. www.auto-makler.cz
>>> více ... <<<
de vlajka Dnes je: středa 24.04.2019 :: Svátek má: Jiří, zítra: Marek   
VW OLDIES CLUB
Přihlásit se Uživatelské jméno: Heslo:
Registrace :: Ztracené heslo
Pro správné a funkční přihlášení je nutné mít ve svém prohlížeči zapnuté cookies!! Jak zapnout cookies?
Brouk, Caddy, Derby, Golf, Jetta, LT, Passat, Polo, Scirocco, Transporter, ... µCHAT: Přístup do µChatu je omezen jen pro přihlášené uživatele!
 
Úvodní strana VW OLDIES CLUB Srazy STAŘEŠINEK Fórum Články Fotogalerie Kalendář Uživatelé Odkazy Kontakt VW Oldies on Google+ VW Oldies on FACEBOOK

Jiné weby

Náhodné foto

Návštěvy

ONLINE: 2

DNES: 38
CELKEM: 694045

Web spuštěn 20.1.07 22:00
Na nové adrese: 11.1.08 1:00

Uživatelé

Registrováno: 654
Přítomno: 0
Nejnovější: radonzo

ONLINE UŽIVATELÉ:

Rekordy návštěv:
Zároveň připojeno: 257
Za 1 den: 766
Zároveň přihlášených členů: 13

Co a nač jsou štefty?

Co a nač jsou štefty? V poslední době jsem se několikrát setkal s dotazem, proč dávat na hlavu motoru (výfukové svody) štefty, když by tam šly dát normální šrouby – a bylo by to tak i levnější. Tento krátký článek je určen spíše šetřílkům, kteří nevidí možné důsledky...


V poslední době jsem se několikrát setkal s dotazem, proč dávat na hlavu motoru (výfukové svody) štefty, když by tam šly dát normální šrouby – a bylo by to tak i levnější. Tento krátký článek je určen spíše šetřílkům, kteří nevidí možné důsledky náhradních řešení.

Tak předně, abychom si rozuměli: šteft je v řeči většiny mechaniků to samé jako, závrtný šroub v řeči strojaře. Vypadá nějak takto:

Principem jeho funkce je jeho samojistící schopnost. Při správném zašroubování do nosného materiálu se koncem závitu do materiálu „zakousne“ a povolí až použitím patřičné síly.

Jak správně šteft do nosného materiálu uchytit a povolit? Není to nic složitého, stačí mít dvě matky se správným závitem, našroubovat je na volný závit, dotáhnout proti sobě a začít. Při povolování zabíráme za spodní matku, při utahování používáme vrchní (tak aby se nám zkrátka matky od sebe neodtrhly).

Lze na motoru přeci jen v nouzi zaměnit šteft za obyčejný šroub? Ano, v některých případech tak učinit lze. Mělo by se jednat spíš opravdu o nouzové řešení.

Výfukové svody – Obyčejné šrouby použít jdou, rizikem však je to, že se budou povolovat nebo naopak (především v případě šroubů z železářství) jednoho krásného dne nepůjdou povolit a utrhnou se. A máme příklad? Máme: a to přímo ne mém modrém passatu. V době, kdy se dělal motor, byly staré štefty nepoužitelné. V rámci úspor mě napadlo použít obyčejné šrouby, můj automechanik mi to schválil s tím, že to problém není. V mém případě pak šlo o každoroční výměnu těsnění, protože se šrouby povolily a těsnění dotěsnilo. Zprvu jsem to považoval za vadu těsnění. Dnes vím své a v dílně mám připravené fungl nové štefty i s matkami (rovnou od VW).

A když se zajistí závit lepidlem na závity? No, tehdy už jde o risk, že zůstanou šrouby v hlavě zalomené při pokusu povolit je. Ze zkušenosti pak mohu jen upozornit, že zámečnická firma si za jeden odvrtaný šroub řekne zhruba stokorunu. Ale to v případě, kdy celý díl dopravíte na dílnu (to znamená rovnou výměnu těsnění pod hlavou, nové šrouby hlavy, možná i srovnání hlavy, atd.). Ti, kdo to dokáží udělat na místě, si jistě potom rádi řeknou ještě víc.

Štefty uložení vačkového hřídele – nahradit šteft za šroub by zde bylo velmi krajním řešením – v podstatě jen na dojezd. Toto uložení je precizně pasováno a štefty jsouce jako vodítka ložiska. Náhradou za obyčejný šroub potom může dojít ke zkřížení uložení a následným škodám na vačce anebo hlavě motoru.

Štefty na částech výfuku (nejčastěji spoj svodů a prvního dílu výfuku): zde štefty nahradit šroubem lze, ale nedoporučuji šrouby z železářství, spíše kvalitní ocelové. Zde jako distributora používám vraky aut… Pokud někdo zná distributora takto kvalitních šroubů, prosím o kontakt.

Ostatní: obecně nelze doporučit náhradu šteftů za šrouby u hliníkových součástí a dále tam, kde by povolení šroubu mohlo mít fatální důsledky pro chod motoru nebo bezpečnost provozu auta.


Jen ilustračně...

Naši partneři

Dostupnost podle Monitoring-serverů.cz
 
Copyright © VW OLDIES club o.s. :: V roce 2009 vytvořil Ferror - ferror( at )seznam.cz
Icons from: http://www.famfamfam.com , http://grafika.profitux.cz