Náš partner pro povinné ručení pojišťovací auto makléř. www.auto-makler.cz
>>> více ... <<<
de vlajka Dnes je: sobota 20.04.2019 :: Svátek má: Marcela, zítra: Alexandra   
VW OLDIES CLUB
Přihlásit se Uživatelské jméno: Heslo:
Registrace :: Ztracené heslo
Pro správné a funkční přihlášení je nutné mít ve svém prohlížeči zapnuté cookies!! Jak zapnout cookies?
Brouk, Caddy, Derby, Golf, Jetta, LT, Passat, Polo, Scirocco, Transporter, ... µCHAT: Přístup do µChatu je omezen jen pro přihlášené uživatele!
 
Úvodní strana VW OLDIES CLUB Srazy STAŘEŠINEK Fórum Články Fotogalerie Kalendář Uživatelé Odkazy Kontakt VW Oldies on Google+ VW Oldies on FACEBOOK

Jiné weby

Náhodné foto

Návštěvy

ONLINE: 3

DNES: 33
CELKEM: 693585

Web spuštěn 20.1.07 22:00
Na nové adrese: 11.1.08 1:00

Uživatelé

Registrováno: 653
Přítomno: 0
Nejnovější: Pasa222

ONLINE UŽIVATELÉ:

Rekordy návštěv:
Zároveň připojeno: 257
Za 1 den: 766
Zároveň přihlášených členů: 13

Jak to skutečně bylo s vozy VW Passat

I u zrodu vozů Passat byl J. Cimrman - zkrátka zlaté české ručičky...


Vážně nevážné povídání o vzniku automobilu Passat

Snad nejznámějším českým vědcem, vynálezcem, umělcem, spisovatelem a osobností byl Jára Cimrman. Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, ale to je tak všechno co s tím můžeme dělat. V roce 1909 se Cimrman vrátil ze své cesty do Nového světa (Amerika), kam byl pozván Henry Fordem (zakladatelem automobilky Ford). Cimrmana Ford pozval, aby mu pomohl spustit první montážní linku na světě, na které Ford začal vyrábět slavnou Plechovou Lízu – Ford model T.



Cimrmana zaujala myšlenka na masovou produkci cenově dostupných rodinných automobilů, nemohl se však ubránit dojmu, že Fordova Plechová Líza je automobilem značně neohrabaným, aerodynamicky nešťastně řešeným se sice jednoduchým, ale nevýkonným motorem. Věřil tomu, že budoucnost automobilů tkví někde jinde.



Kontaktoval tedy známé české konstruktéry – pány Václava Laurina a Václava Klementa – zakladatele automobilky Laurin&Klement a zahájil s nimi práci na novém prototypu automobilu. Spolupráce však nebyla příliš úspěšná – slavní čeští konstruktéři byly dle Cimrmanova dojmu stejně zaslepení jako Henry Ford. Neustále lpěli na (na svou dobu sice pokrokovou) koncepci s motorem vepředu, avšak rozměry jimi navrhovaných vozů nemohly poskytnout ten pravý komfort pro typickou českou rodinu, který si Cimrman představoval.



Také jimi navrhované karoserie vozů byly sice elegantní, ale pramálo aerodynamické. V létě roku 1910 krátkodobá spolupráce mezi Cimrmanem a konstruktéry skončila ve zlém. Cimrman při odchodu z konstrukční kanceláře s rolemi výkresů pod paží hrozil směrem ke kanceláři pěstí a volal: „Co bylo českými konstruktéry zavrhováno, tomu bude v Bavorech aplaudováno“. Avšak následujících několik let Cimrman myšlenku rodinného automobilu opustil, aby se věnoval výzkumům v té době v novém oboru, který se překotně rozvíjel – letectví.


V roce 1917, v předvečer první světové války, se Cimrman dozvěděl, že v Bavorsku byla založena nová automobilka BMW (Bayerische Motoren Werke) a vzpomněl si na větu, se kterou opouštěl konstrukční kancelář L&K a rozhodl se to českým konstruktérům tzv. „natřít“.


Cimrman tedy odcestoval do německého Mnichova, kde pod křídly uvedené automobilky, oprášil znovu práce na svém automobilu. Avšak v souvislosti s tlakem vedení automobilky, která chtěla získat velkou zakázku pro německé a rakouské zemědělství, začal Cimrman vůz vyvíjet jako primárně užitkový dvoumístný automobil s nákladní plochou za předními sedadly – pro který používal pracovní název (s nádechem ironie) „Vůz pro přepravu prasat“. Vzhledem ke svým poznatkům z leteckého výzkumu navrhl vůz úžasně aerodynamických tvarů, s motorem vepředu, oddělenou kabinou pro dva cestující a nákladním prostorem vzadu. Následně z něj odvodil i vyloženě osobní variantu pro 5 cestujících s velkým zavazadlovým prostorem za druhou řadou sedadel. K užitkovému provedení se dokonce dochovali fotografie maket vozů v měřítku 1:1. Jak je vidět, jednalo se skutečně o lidový automobil.






Cimrman však (jako u většiny svých objevů a vynálezů) opět narazil na problém s pokrokovostí svých myšlenek. Jeho vize výrazně předběhly v té době výrobní možnosti. Výrobu se mu prosadit nepodařilo a nepochodil ani u dalších v té době známých automobilek.


Cimrmanova stopa se ztrácí se začátkem první světové války a jeho projekt upadl v zapomnění.


Na začátku 30. let zakoupil výkresy z Cimrmanovy pozůstalosti v jednom mnichovském antikvariátu další slavný, i když v té době zatím neznámý, konstruktér (původem také Čech) – dr. Ferdinand Porsche. Mezi řadou výkresů ho nejvíce zaujal ten, který na svém otrhaném okraji nesl slova – „volkswagen“ a pak nějaké špatně čitelné slovo, které dr. Porsche vyluštil jako „passat“. Ano, jednalo se o výkres smělé Cimrmanovy konstrukce „vozu na přepravu prasat“.


Následně byl dr. Porsche stranickými špičkami vládnoucí strany NSDAP v čele se samotným Adolfem Hitlerem osloven a požádán, aby navrhl vůz, vhodný pro masovou výrobu, který měl motorizovat překotně se rozvíjející Německo. Žel, obdobně jako o 20 let dříve, také Porsche narazil na smělou a převratnou konstrukci vozu Passat. Po několika marných pokusech vyrobit funkční prototyp, se musel uchýlit k mnohem jednodušší a dostupné konstrukci a vznikl vůz, který se později po celém světě proslavil pod jménem Brouk (Käfer, Beetle, Bug apod.)


Myšlenka na odvážnou vizi zesnulého českého vynálezce však Porscheho neopustila a na jeho počest navrhl Hitlerovi, aby nová automobilka vyrábějící Brouky nesla název Volkswagen. Automobilka sice během válečných let nakonec nesla jméno KDF, ale od roku 1945 je nadále známa právě jako Volkswagen. Výkresy vozu Passat spolu s Porscheho poznámkami a doplněními zůstal ležet v archívu automobilky dalších bezmála 40 let, než na začátku 70. let našli její konstruktéři odvahu se do stavby tohoto vozu pustit. Po několika měsících práce vznikl funkční prototyp vozu, který vešel ve známost veřejnosti jako Volkswagen Passat typ 32/33 (resp. B1). Další historii tohoto automobilu již všichni známe.


My, Češi, však můžeme být pyšní, že vůz známý po celém světě jako spolehlivý rodinný automobil má české kořeny.

Naši partneři

Dostupnost podle Monitoring-serverů.cz
 
Copyright © VW OLDIES club o.s. :: V roce 2009 vytvořil Ferror - ferror( at )seznam.cz
Icons from: http://www.famfamfam.com , http://grafika.profitux.cz