Náš partner pro povinné ručení pojišťovací auto makléř. www.auto-makler.cz
>>> více ... <<<
de vlajka Dnes je: pátek 03.07.2020 :: Svátek má: Radomír, zítra: Prokop   
VW OLDIES CLUB
Přihlásit se Uživatelské jméno: Heslo:
Registrace :: Ztracené heslo
Pro správné a funkční přihlášení je nutné mít ve svém prohlížeči zapnuté cookies!! Jak zapnout cookies?
Brouk, Caddy, Derby, Golf, Jetta, LT, Passat, Polo, Scirocco, Transporter, ... µCHAT: Přístup do µChatu je omezen jen pro přihlášené uživatele!
 
Úvodní strana VW OLDIES CLUB Srazy STAŘEŠINEK Fórum Články Fotogalerie Kalendář Uživatelé Odkazy Kontakt VW Oldies on Google+ VW Oldies on FACEBOOK

Jiné weby

Náhodné foto

Návštěvy

ONLINE: 3

DNES: 61
CELKEM: 743350

Web spuštěn 20.1.07 22:00
Na nové adrese: 11.1.08 1:00

Uživatelé

Registrováno: 656
Přítomno: 0
Nejnovější: zdenek1

ONLINE UŽIVATELÉ:

Rekordy návštěv:
Zároveň připojeno: 257
Za 1 den: 766
Zároveň přihlášených členů: 13

Historie motorizace-Československo

Díl druhý:. Vývoj automobilů od Rakouska-Uherska po druhou světovou válku


ČESKOSLOVENSKO Vše začalo ještě za dob Rakouska-Uherska a to hned na několika místech.

TATRA Jako asi první vůbec, byl vyroben vůz Präsident vyrobený v letech 1897-8 v továrně Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A.G ,založená Ignácem Šustalou v r. 1850. Tento podnik začal v době jeho vzniku vyrábět kočáry a bryčky a díky prosperitě se podnik začal poohlížet i po jiných aktivitách. V roce 1882 začal podnik vyrábět železniční vagony a v roce 1897 byl vyvinut první automobil ve střední Evropě. Vůz byl odvozen z konstrukce kočáru ,,Mylord“ , který firma vyráběla. Duchovním otcem celého projektu byl Leopold Sviták. Celý projekt byl vlastně experimentem, prováděným bez výrobních plánů- ty byly vyhotoveny až po dokončení celé stavby, jelikož v průběhu stavby vznikaly unikátní vylepšení a zdokonalování. Motor byl použit od K. Benze. Jednalo se o motor 2,7l, výkonu cca 5kW při 600 otáčkách za minutu


Pr?¤sident

V meziválečném období se stal majitelem podniku František Ringhoffer IV a firma přijala jméno Rindhoffer Tatra. Proč Tatra? V té době byli zaměstnáni ve firmě dva zaměstnanci, kteří podnik zviditelnili v celém světě. Jednalo se o konstruktéra Hanse Ledvinku a o Josefa Veřmiřovského,zkušebního řidiče. Po první sv. válce začaly v Kopřivnici zkoušky nového vozu ,,U“, později přejmenovaný na Tatra 10. Když byl vůz podrobován provozním zkouškám, jedna z jízd mířila i do Tater. Při večeři v restauraci v Tatranské Lomnici se řidiči zkušebních vozů radili, jaké jméno dát vozu který dojel až do Tater? A tak vznikl oficiální název nejen firmy ale i vozů.


Tatra 11-sou?¨asn?© foto z p??j?¨ovny historick??ch vozidel Praha

Hans Ledvinka navrhl zcela nový vůz, který se vymykal dosavadním konstrukcím. Jednalo se o vozidlo s motorem v předu (plochý boxer) a skrz páteřovou rouru procházející kardanový hřídel poháněl zadní nápravu. Tento vůz, označený jako Tatra 11 se na silnicích objevil v roce 1923. Jednalo se o ojedinělou konstrukci lidového vozu, považovanou v té době za senzaci automobilového světa. Čtyřmístná karoserie, dvouválcový motor, obsah 1 056ccm s rychlostí 70km/h. S tímto vozem se Veřmiřovský účastnil mnoha sportovních podniků, v mnoha z nich zvítězil nebo se umístil do 3 místa. Největší úspěch ale Tatra 11 s Veřmiřovským za volantem dosáhla ve Velkoruské automobilové soutěži Petrohrad-Moskva-Charkov-Tbilisi-Moskva , která měřila 5300km. Závod se jel v polovině roku 1925, jeho délka byla 24 soutěžních dní. V tomto závodě byly na startu vozy zvučných jmen, zejména americké lincolny,chryslery,dále packardy a německé mercedesy v kompresorových verzích,daimlery, rakouské steyery a spousta další. Tatra 11 přesto v takové konkurenci obstála na výbornou, vůz jako jediný z 96 startujících dojel bez jediného trestného bodu, za což Josef Veřmiřovský obdržel 1 cenu za pevnost vozu a další cenu za nejnižší spotřebu- ta činila velice skromných 7,62kg benzinu na 100km.


Tatra 11-vojensk?? obrn?¬n?? t?¸?­n??pravov?? speci??l

Firma Tatra prosperovala až do doby okupace, kdy se majitel podniku František Ringhoffer IV veřejně přihlásil k Německé národnosti a závod byl začleněn do majetku třetí Říše. Do roku 1945 byly vyrobeny tyto osobní vozy se jménem Tatra: T10,T11,T12,T17,T20,T26/30,T26/52,T30,T30/52,T31,T52,T52 sport,T54,T57,T57A,T57B,T70,T70A,T75,T77,T77A,T80,T87,T90,T97,T V570


Tatra V570

LAURIN & KLEMENT Česká firma Laurin & Klement byla založena v Mladé Boleslavi knihkupcem Václavem Klementem a zámečníkem Václavem Laurinem v roce 1895 jako výrobce jízdních kol. V roce 1899 začala firma vyrábět motocykly L&K a v roce 1905 byl představen automobil. V roce 1907 byla zrušena výroba motocyklů a firma byla přeměněna na akciovou společnost. V roce 1925 byla firma začleněna do Škodových závodů a nově vyvinuté vozy již nesly značku Škoda.


Laurin&Klement Voitureta 1905

Tento vůz je nejstarší dochovalý a zcela funkční ve vlastnictví pana F. Moučky

PRAGA V roce 1907 byla podepsána smlouva o zřízení Pražské továrny na automobily mezi První českomoravskou továrnou na stroje a Františkem Ringhofferem. Firma začala vyrábět vozy v roce 1908, a to 6 kusů v licenci italské ,,Isota Fraschini“. V roce 1909 jsou vyráběny vozy podle francouzkých licencí a firma přijala jméno Praga. Od roku 1911 jsou vyráběny vozy vlastní konstrukce, jako Praga Piccolo,Grand,Baby. Až do začátku druhé světové války podnik neustále zvyšuje počty výroby, značka Praga je známa jako výrobce velice kvalitních vozů se spoustou inovací jako: zavedení balonových pneumatik, cirkulační mazání motoru, centrální mazání podvozku, termostat.


Praga Grand

Praga Baby

Praga Mignon

V roce 1940 dochází k omezení civilní výroby a po roce 1942 je výroba zastavena úplně a zavedena výroba vojenská, podle cizích plánů. V březnu 1945 závod zničen leteckým bombardováním, v červnu přechází pod národní správu a je přesunuta do nových objektů v Praze Vysočanech.

SODOMKA Při výčtu Československých automobilových výrobců nelze opomenout jednu z nejslavnějších firem, zabývající se výrobou zakázkových karoserií. Jednalo se o Karosárnu Sodomka ve Vysokém Mýtě. Tato firma dosáhla celoevropského věhlasu svými skvostnými kreacemi a získala mnoho mezinárodních cen na autosalonech.


firemn?­ logo

Firma od roku 1895 vyráběla kočáry a od roku 1925 pod vedením Josefa Sodomky, syna zakladatele firmy, zahajuje výrobu zakázkových karoserií. Malosériově byly dodávány vozy Aero 30 a 50, Praga Piccolo, Walter Junior a zakázkové karoserie pro řadu českých i zahraničních automobilek.



unik??tn?­ d?¬tsk?© aut?­?¨ko s pohonem motocyklov??m motorem,vyroben?© pro syna J. Sodomky

V roce 1948 je podnik zestátněn a pod názvem Karosa Vysoké Mýto se specializuje na výrobu karoserií pro autobusy.

WALTER Josefem Walterem založená firma již v roce 1902 vyráběla motocykly, od r. 1909 tříkolky a od r. 1913, po výstavbě nových výrobních prostor i automobily. V roce 1919 se tává Akciovou továrnou automobilů J. Walter a spol. Praha-Jinonice. V roce 1922 dochází mezi J. Walterem a akcionáři k rozkolu a následně k odchodu J.Waltera ze společnosti. Se synem zakládá továrnu na ozubená kola a autodílny v Praze-Košířích. V roce 1923 zahajuje firma výrobu automobilů a letadlových motorů. Výroba zahrnuje modely luxusních aut Standart, Super a Regent


Walter Regent Sodomka

Walter Regent

Přes úspěchy s luxusními vozy je firmě jasné, že nepokrývá výrobním programem trh lidového vozu, který by si mohly zakoupit i širší vrstvy motoristů. J.Walter se rozhodl jít cestou licence. Licenční smlouva byla nakonec podepsána s firmou Fiat v Turíně. Prvním zástupcem byl Walter Bijou (Fiat 514). Po několika dalších vozech byl představen skutečně lidový vůz pro široké vrstvy Walter Junior (Fiat Ballila 508)


Walter junioor (Fiat Ballila)

Tento vůz byl vyráběn jako seriový, stejně tak ale bylo vyrobeno u Sodomky 79 kusů individuálních karoserií. Tento typ byl nejznámější i díky tomu, že Fiat Ballila byl vyráběn ještě několika dalšími firmami ve světě a proto byly k sehnání náhradní díly, což samozřejmě zvyšovalo kupní sílu. S příchodem 2 sv. války firma Walter zaniká.

AERO Firmu Aero založil v Praze Ing Břetislav Novotný. Oficiálním letopočtem založení je rok 1929,ovšem již bezprostředně po 1 sv. válce Ing Novotný začíná s rukodělnou výrobou malého vozu s názvem Disk,osazeným dvoutaktním čtyřválcem a třecí převodovkou. Poté byl zkonstruován model malého vozu Enka,vybavený motorem 499ccm, který se dostal do seriové výroby již pod označením Aero 500 v roce 1929, čímž vznikla značka Aero. Vozy Aero byly většinou velmi jednoduché, lidové vozy malých rozměrů, s minimem technických zlepšení, zato vyráběné s ohledem na dlouhou životnost. Některé typy se dokonce dočkaly zakázkových karoserií od firmy Sodomka, většina vozidel však byla vyrobena ve standartním provedení v mateřské firmě.


Aero 1000-dobov?© foto

Mezi nejznámější vozy Aero patří Aero 1000 (Aero 500 zvětšené o druhý válec) a pak Aero Minor-vůz vyráběný až po druhé sv. válce sice pod značkou Aero, ale jinými výrobci, což byl následek politického rozhodnutí vládnoucí garnitury. Aero jako firma založená Ing Novotným fakticky zaniká v roce 1939.

JAWA Historie značky Jawa začíná v roce 1929, kdy zakladatel továrny ing. František Janeček zakoupil licenci na motocykly Wanderer. Do té doby byl podnik ing. Janečka zbrojovkou, kde se vyráběly ruční granáty originální Janečkovy konstrukce. Spojením jmen Janeček a Wanderer vznikl název Jawa. Ing Janeček zakoupil neje licenci,ale i výbavu dílen, strojní zařízení i náhradní díly. To mu umožnilo zahájit okamžitě výrobu motocyklů. V roce 1934 byl vyroben vůz Jawa 700, odvozený z licence DKW. V roce 1937 byla ,,sedmistovka“ nahrazena vozem vlastní konstrukce Jawa 600. Vůz byl posléze přejmenován na Jawa Minor1


Jawa Minor

F. Janeček důsledně trval na filozofii výroby laciných dopravních prostředků pro nejširší vrstvy obyvatel. Chtěl vyrábět co nejjednodušší, ale zároveň robustní vozy, které si každý zručný člověk je schopen opravit doma. Výrobu Minoru ukončila 2 sv. válka, továrna byla zařazena do spolku vojenských opraven německých vozidel. Po válce došlo k přesunu výroby Minora pod leteckou výrobu, proto poválečný Minor má na kapotě již znak AERO. Závody Jawa byly zestátněny a byla ustanovena výroba dvoutaktních motocyklů.

ZETKA Ve zbrojovce Brno , jako další součást výrobního programu, začala 1 listopadu 1924 výroba automobilu Disk. Jednalo se o evropský unikát- vůz byl jako první evropské auto vybaven 2-dobým motorem, navíc se jednalo o vůbec první vozidlo, kde bylo možno zaměnit jakýkoliv díl, protože vůz byl postaven z typizovaných normovaných dílců, což byl důsledek přesného opracování a důsledného dodržování výrobních výkresů. Výroba ovšem na začátku velmi zadrhávala, a to hlavně díky velkému zpoždění dodávek od subdodavatelů. Proto bylo posléze rozhodnuto o vybudování samostatné automobilky. Vozy s písmenem Z na kapotě patřily do rodiny aristokratických vozů,zejména Z70, ale hlavně se jednalo o vozy legendární svojí trvanlivostí s přídomkem ,,nezničitelné „. Mezi známé vlastníky vozu Z patřil také herec Vlasta Burian.


Z 18

Pro Zbrojovku Brno byla výroba automobilů okrajovou záležitostí,výrobní kapacita nepřesahovala 10% celkového obratu firmy. Výroba vozů zaniká s příchodem 2 sv. války, po roce 1945 se objevuje písmeno Z již jako značka nově vzniklé firmy na výrobu traktorů ZETOR.

WIKOV Vznik této firmy je datován 22 prosince 1918, kdy došlo ke spojení dvou , dříve konkurenčních firem na výrobu zemědělské techniky a strojírenství, firmy Wichterle a Kovařík. Vznikla tak jedna firma s oficiálním názvem Prostějovská továrna Wichterle& Kovářík A.S. Nejdůležitějším produktem podniku byly stabilní motory pro zemědělce, dále pluhy, brány a další zemědělské stroje a zařízení.


Wikov Standart

V roce 1924 byla započata výroba automobilů Wikov, která byla ale v souvislosti s hospodářskou krizí ukončena v roce 1934. Za tuto velice krátkou dobu vzniklo několik pozoruhodných projektů, zejména asi nejslavnější aerodynamický Wikov 35, zvaný Kapka. Jelikož firma vyráběla auta ,,na míru“ ,nejedná se tedy o sériovou výrobu.


Wikov

V roce 1929 začíná firma Wikov vyrábět zemědělské traktory, s příchodem 2 sv. války přechází na režim výroby pro německo. V roce 1948 je podnik zestátněn a stává se z něj Agrostroj Prostějov.

Potud historie Československého automobilizmu do r. 1945

Použitá fakta a fota:
Portál vojna.net, Tip car.net, Auta5p, Autokaleidoskop, Motor Journal, Veteranclubcb.cz, oficiální stránky Praga Hostivař AS, volná Wikipedia, Google, kniha ,,Za svědky minulosti“ , Milan Švihálek, Sfinga 1993, volny.cz

Související články

Historie motorizace v Evropě a ve světě od drobektruck
Historie motorizace-Rakousko od drobektruck

Naši partneři

Dostupnost podle Monitoring-serverů.cz
 
Copyright © VW OLDIES club o.s. :: V roce 2009 vytvořil Ferror - ferror( at )seznam.cz
Icons from: http://www.famfamfam.com , http://grafika.profitux.cz