Náš partner pro povinné ručení pojišťovací auto makléř. www.auto-makler.cz
>>> více ... <<<
de vlajka Dnes je: pátek 03.07.2020 :: Svátek má: Radomír, zítra: Prokop   
VW OLDIES CLUB
Přihlásit se Uživatelské jméno: Heslo:
Registrace :: Ztracené heslo
Pro správné a funkční přihlášení je nutné mít ve svém prohlížeči zapnuté cookies!! Jak zapnout cookies?
Brouk, Caddy, Derby, Golf, Jetta, LT, Passat, Polo, Scirocco, Transporter, ... µCHAT: Přístup do µChatu je omezen jen pro přihlášené uživatele!
 
Úvodní strana VW OLDIES CLUB Srazy STAŘEŠINEK Fórum Články Fotogalerie Kalendář Uživatelé Odkazy Kontakt VW Oldies on Google+ VW Oldies on FACEBOOK

Jiné weby

Náhodné foto

Návštěvy

ONLINE: 2

DNES: 61
CELKEM: 743350

Web spuštěn 20.1.07 22:00
Na nové adrese: 11.1.08 1:00

Uživatelé

Registrováno: 656
Přítomno: 0
Nejnovější: zdenek1

ONLINE UŽIVATELÉ:

Rekordy návštěv:
Zároveň připojeno: 257
Za 1 den: 766
Zároveň přihlášených členů: 13

Historie motorizace v Evropě a ve světě

Od kočáru k automobilu První část..


4 kola ,sedadla , střecha proti dešti – to vše znal svět již na začátku 19tého století . Z počátku ale pohon obstarávalo zvíře , jiný druh pohonu nebyl znám. Pro konstruktéry to byla výzva, nahradit zvíře strojem. Důvodů bylo hned několik – stroj potřebuje jakékoliv palivo pouze tehdy, když pracuje, naproti tomu zvíře potřebuje potravu stále, i když nepracuje. Dalším důvodem byla omezená síla, stejně tak rychlost a množství přepravovaného nákladu. Stejně tak dojezd omezený nutností odpočinku zvířete,napojení , nakrmení. Dojezd koňského spřežení byl okolo 60 km za jeden den.

Ve druhé polovině 19 té ho století byl již znám pohon stlačenou párou. Průkopníky této technologie byli konstruktéři, kteří chtěli nahradit koně na tzv. koněspřežce. Výsledkem byly stroje poháněné stlačenou párou jezdící po kolejích s kapacitou nákladu mnohonásobně vetší, než v případě zvířecího potahu. Postupem času byla pára využita i k pohonu vozidel , sloužících pro přepravu osob a nákladu i na nezpevněných cestách bez nutnosti použití kolejí.

Okolo roku 1855 již jezdilo v Londýně a v dalších světových městech více než 100 parních autobusů pro městský provoz. Kapacita těchto vozů byla 12-16 osob, akční rádius byl 30-40 km v závislosti na profilu terénu. Neustálá potřeba doplňování vody a uhlí byla překážkou v použití těchto vozů pro meziměstskou nebo dálkovou přepravu. Směr dalšího vývoje se tedy nabízel sám- nahradit páru jiným druhem pohonu, méně náročným na obsluhu, s větším dojezdem i komfortem jízdy.

V prosinci 1883 byly nezávisle na sobě podány dva návrhy na patentovém úřadě. První z nich podal GOTTLIEB DAIMLER, druhý jeho krajan KARL BENZ. Oba pánové, ačkoli se neznali, a do konce svých životů se ani nepotkali, podali naprosto stejný návrh- oba představili rychloběžný spalovací motor.


Gottlieb Daimler

GOTTLIEB DAIMLER vlastnil podnik na výrobu motorů, dle jeho mínění měl spalovací motor budoucnost v průmyslu a v loďařství. Směr, kterým se vydal, byl ovšem špatný, motory byly pro jím uvažované použití stále nedokonalé a slabé a jeho závod byl díky tomu mnohokrát na hranici úpadku a jen díky štědrým mecenášům zapálených do techniky vydržel až do roku 1900, kdy DAIMLER umírá na zástavu srdce


Daimler??v motocykl

KARL BENZ naproti tomu měl jasnou vizi používat spalovací motor ve vozidlech pro přepravu osob a nákladu, a již 29.1.1886 obdržel patent na první motorový vůz. Díky tomuto kroku se BENZ etabloval jako první evropský výrobce vozidel pro osobní dopravu i nákladní přepravu. Začal ve svém závodě vyrábět osobní i nákladní vozy a veškerá zlepšení promítal do konstrukcí obou skupin. K. Benz zemřel v roce 1929 jako bohatý a celosvětově uznávaný člověk.


Karl Benz

Benzova motorov?? t?¸?­kolka

Z počátku bylo jako pohonné médium používáno benzínu a petroleje nebo jejich směsí. Přesto se vývoj nezastavil a nastavený směr uznávalo stále více odborníků i laiků, což mělo za následek, že jen v Německu bylo v roce 1920 registrováno 75! Výrobců motorových vozidel. Statistiky sice neuvádějí podíl výrobců osobních nebo nákladních vozů, faktem je, že mnoho výrobců se zabývalo vývojem a výrobou obou oborů.

V této fázi nelze opomenout význam výrobců jiných oborů, ve kterých byly taktéž používány spalovací motory- motocyklový průmysl vylepšoval zejména dvoudobý systém motoru, letecký průmysl přinesl světu motory do V, hvězdicové motory a v neposlední řadě dokonalejší systém zapalování a traktorový průmysl motory silné a robustní s dlouhou životností.

V roce 1924 nastal zlom, z dětských nemocí do dospělého věku se propracoval motor vyvinutý Rudolfem Dieselem, pracující na principu samovznícení nafty. Okamžitě se stal středem zájmu výrobců nákladních vozů,strojů a traktorů, a to pro svoji sílu,minimální náročnost údržby , životnost a zejména pro velice nízkou spotřebu paliva.


Rudolf Diesel

Všichni velcí hráči ve světě motorizmu poznali ohromný potenciál laciného pohonu vynikajícího zejména silou a robustností při nízkých nákladech na výrobu a provoz. Pro uvedení na pravou míru-termín ,,všichni“ vyjadřuje evropské poměry, v Anglii byl neustále středem zájmu parní pohon, Angličané neměli o spalovacím motoru valného mínění a používán byl velice sporadicky, naproti tomu v USA byl Dieselový agregát používán velmi málo, masově začal být vyráběn až v období 2 světové války.

Přesto i v Německu se našla vyjímka- výrobce tažných vozidel a traktorů LANZ z MANHEIMU používal do svých konstrukcí výhradně dvoudobý spalovací motor se žárovou hlavou spalující těžké oleje a ropné odpady. Tento systém vyhovoval pro vozy s důrazem na tažnou sílu, nikoliv na rychlost, proto nebyl nikdy používán v automobilovém průmyslu.


traktor Lanz-Bulldog HL 12

Ve dvacátých letech devatenáctého století byl ovšem Dieselův motor používán výhradně pro nákladní vozy a pracovní stroje, automobilizmus využíval motory benzinové pro jejich výkon, rychlost. Se začátkem motorizace 4 kol byla spojena odvěká lidská touha, shrnutá v olympijském hesle: RYCHLEJI, VÝŠE, DÁLE. Vše se tedy odvíjelo od výkonů, rychlosti, spolehlivosti, dojezdové vzdálenosti…..

Po celém světě se rozmáhala výroba motorových vozů. Na scénu ale přichází v Evropě 1 světová válka a s ní dva rozdílné faktory- výroba vozidel pro veřejnost stagnuje, naopak výroba pro vojenské účely nabírá na obrátkách, neboť ani armády všech států nezůstávají stranou všeobecnému dění. Všechny válečné velmoci se snaží zapojit do své výzbroje motocykly, osobní i nákladní vozy, traktory. Logická úvaha výrobců je ztělesněna do myšlenky: pokud automobil obstojí ve válce, v době míru o něj bude zájem také.

USA ovšem 1 sv. válka nesužovala,proto byl vývoj vozidel za velkou louží nezbržděn a mnoho firem si vybudovalo svá jména na výrobě vozů. V roce 1903 založil Henry Ford svou FORD MOTOR COMPANY. Zakoupil Lenoirovu licenci na spalovací motor a v roce 1908 uvedl na trh svůj legendární a nesmrtelný vůz Ford T.


Henry Ford

Plechová Líza (Thin Lizy), jak byl model okamžitě veřejností pojmenován, byl takový šlágr, že Ford byl nucen velice rychle reagovat na poptávku, kterou nebylo možno uspokojit výrobou tehdy používaného rukodělného individuálního způsobu. Ford proto vyvinul, a jako první člověk ve světě použil způsob zvaný pásová výroba. Díky tomuto vynálezu se zrychlila a zefektivnila výroba. Sestavení motoru na běžícím páse si vyžádalo necelých 20minut, oproti původní téměř celé směně při rukodělném způsobu.


Ford T 1908 (plechov?? L?­za)

Vůz Ford T byl vyráběn 19 let a vyrobeno bylo celkem 16,5 milionu kusů. Tento rekord byl překonán až o 50 let později jediným typem vozu a to Volkswagenem brouk, kterého bylo vyrobeno více než 20 milionů.

Po skončení 1 světové války se Evropa pomalu dostávala do normálu a pokračoval vývoj nových konstrukcí. Největší podíl na vývoji motorů měl letecký průmysl, následovaný motocyklovým průmyslem. V letectví vznikaly zdařilé konstrukce vysokootáčkových motorů, jejichž specifické požadavky vyústily ke zdokonalení systému zapalování. V tomto oboru vynikla francouzká firma Hispano – Suiza- její vidlicový 8mi válec byl téměř legendární, také díky z hora řízeným ventilům. Tento motor byl převzat Anglickou firmou Wolseley a montován do vozidel téže značky.


Po odkoupení značky Wolseley firmou Moris,byly tyto motory montovány do sportovních vozů zn. MG,patřící rovněž pod Moris


Hispano-Suiza V8

V době po 1 sv. válce bylo na území evropského kontinentu registrováno víc než 60 000 vozidel se spalovacím motorem, v USA to ovšem bylo již více než 2 miliony vozů! Ovšem nejen Německo a Anglie patřily ke špičce v oboru, automobilizmus vzkvétal i v Itálii a Francii.

Francouzký továrník André Citroën provozoval závod pro výrobu ozubených kol a převodovek, byl nadšeným fandou a propagátorem automobilizmu, který sám začal vozy vyrábět. Vzhledem k technickému zázemí firmy se nemusel spoléhat na dodávky subdodavatelů jako mnozí jiní, ale veškeré komponenty si vyráběl sám, včetně motorů a převodovek- odtud i znak Citroënu- šípovitý zub z ozubeného kola



Andre Citro?«n

Vozy Citroën se vyznačovaly technickými lahůdkami. Jednalo se téměř vždy o vozy , které měly vždy něco více než konkurenti. Například vůz Traction Avant byl již v té době jako jediný vůz s koncepcí předního pohonu


citro?«n Tracion Avant

Další specialitou výrobce byly vozy pro zdolávání neprůjezdného terénu, které byly prezentovány veřejnosti extrémními podniky, jako expedice napříč Saharou. Zde byl použit vůz s pohonem pásem , typ Sahara B2


Citro?«n Sahara B2

toť ve stručnosti globální náhled,v dalších pokračováních se dočtete o vývoji automobilismu v jednotlivých státech

Použitá fakta a fota:
Portál vojna.net, Tip car.net, Auta5p, Autokaleidoskop, Motor Journal, Veteranclubcb.cz, oficiální stránky Praga Hostivař AS, volná Wikipedia, Google, kniha ,,Za svědky minulosti“, Milan Švihálek, Sfinga 1993, volny.cz

Související články

Historie motorizace-Československo od drobektruck
Historie motorizace-Rakousko od drobektruck

Naši partneři

Dostupnost podle Monitoring-serverů.cz
 
Copyright © VW OLDIES club o.s. :: V roce 2009 vytvořil Ferror - ferror( at )seznam.cz
Icons from: http://www.famfamfam.com , http://grafika.profitux.cz