Náš partner pro povinné ručení pojišťovací auto makléř. www.auto-makler.cz
>>> více ... <<<
de vlajka Dnes je: čtvrtek 28.03.2024 :: Svátek má: Soňa, zítra: Taťána   
VW OLDIES CLUB
Přihlásit se Uživatelské jméno: Heslo:
Registrace :: Ztracené heslo
Pro správné a funkční přihlášení je nutné mít ve svém prohlížeči zapnuté cookies!! Jak zapnout cookies?
Brouk, Caddy, Derby, Golf, Jetta, LT, Passat, Polo, Scirocco, Transporter, ... µCHAT: Přístup do µChatu je omezen jen pro přihlášené uživatele!
 
Úvodní strana VW OLDIES CLUB Srazy STAŘEŠINEK Fórum Články Fotogalerie Kalendář Uživatelé Odkazy Kontakt VW Oldies on Google+ VW Oldies on FACEBOOK

Jiné weby

Náhodné foto

Návštěvy

ONLINE: 82

DNES: 192
CELKEM: 894998

Web spuštěn 20.1.07 22:00
Na nové adrese: 11.1.08 1:00

Uživatelé

Registrováno: 662
Přítomno: 0
Nejnovější: Pajisb

ONLINE UŽIVATELÉ:

Rekordy návštěv:
Zároveň připojeno: 394
Za 1 den: 3402
Zároveň přihlášených členů: 13

G1 až G3 plus JETTA

G1 až G3 plus JETTA Na jaře roku 1974 představila automobilka Volkswagen zcela nový kompaktní vůz s kapalinou chlazeným zážehovým motorem OHC uloženým vpředu napříč a pohánějícím přední kola.


Moderně řešený automobil, jehož vnější tvary navrhl italský designér Giorgio Giugiaro, dostal krátké, ale zvučné jméno Golf a úkol převzít štafetu od stárnoucího Brouka.

GOLF PRVNÍ

První VW Golf ročníku 1974 měl při rozvoru náprav 2400a mm vnější rozměry 3705x1610x1410 mm a podle provedení vykazoval pohotovostní hmotnost 750 až 805 kg. Od počátku byl kmání s třídveřovou i pětidveřovou karosérií s variabilním zavazadlovým prostorem a dvěma stupni výbavy.

Modely Golf a Golf L poháněl motor 1093 cm3 o výkonu 50 koní (37 kW) spojený se čtyřstupňovou převodovkou s přímým řazením, dražší vozy Golf S a LS měly pod kapotou čtyřválec 1471 cm3 nabízející výkon 70 koní (51 kW) Spolu s tímto motorem mohl zákazník volit mezi již zmíněnou standardní čtyřstupňovou převodovkou a dražší třístupňovou samočinnou převodovkou. Golf poháněný motorem 1093 cm3 dosahoval největší rychlosti 140 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládl za 16,5 s, zatímco výkonnější modely vybavené čtyřválcem 1471 cm3 jezdily až 160 Km/h a z 0 na 100 km/h dokázaly zrychlit za 12,5 s (verze se samočinnou převodovkou vykazovala pochopitelně parametry o něco slabší: největší rychlost 156 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných 14 s). Hbitý a ve srovná s Broukem tišší, prostornější a hospodárnější Golf, nabízející navíc o poznání lepší jízdní vlastnosti, se během několika měsíců stal skutečným hitem nejen západoněmeckého, ale i evropského trhu. Kromě nesporných kvalit samotného automobilu sehrála důležitou roli v úspěšné kariéře typu Golf široce rozvinutá a velmi dobře fungující prodejní a servisní síť firmy Volkswagen, nemalou měrou se projevila i věrnost značce VW ze strany statisíců motoristů odchovaných za volantem Brouka. Už v říjnu 1976 vyjel z Wolfsburgu miliontý VW Golf, přičemž velká obchodní ofenzíva tohoto typu se vlastně teprve rozbíhala. Základní myšlenkou byla snaha uspokojit rozličné a mnohdy i protichůdné zájmy a požadavky nejširších vrstev zákazníků při zachování vysokého stupně racionalizace velkosériové výroby. Cesta byla jasná neustálé rozšiřování nabídky o nové a nové modely téže řady.


Golf I

Výraznou novinkou představenou v září 1975 na výstavě IAA ve Frankfurtu nad Mohanem byl Golf GTI s třídveřovou karoserií s rozšířenými blatníky a ostřejším podvozkem, který dostal do vínku zážehový čtyřválec 1588 cm3, jenž se vstřikováním paliva Boch K-Jetronic dával výkon 110 koní (81 kW). Jen 3,7 metru dlouhý vůz s pohotovostní hmotností 810 kg díky novému motoru uháněl až 182 km/h a z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za pouhých 9 s, takže na silnicích neměl srovnatelného konkurenta. Golf GTI svým osobitým charakterem získal pro značku VW tisíce zákazníků chtivých svižné jízdy za vcelku rozumnou cenu a stal se iniciátorem zrodu celé kategorie sportovně laděných rodinných automobilů.

Roli průkopníka sehrál o pár měsíců později i Golf Diesel, úsporný vůz poháněný moderním vznětovým čtyřválcem OHC o objemu 1471 cm3 o výkonu 50 koní (37 kW), jehož výroba byla zahájena na podzim roku 1976. Kompaktní automobil, jehož pohotovostní hmotnost byla asi o 50 kg vyšší, než u srovnatelných třídveřových a pětidvéřových modelů vybavených zážehovými motory , dosahoval největší rychlosti 140 km/h, přičemž v průměru spotřeboval jen asi 6 až 6,5 l nafty na 100 km. Hospodárný Golf Diesel představoval na trhu zcela novou kvalitu a zatímco ve Wolfsburgu si mohli mnout ruce nad jeho obchodními úspěchy, konkurence musela dohánět nemalou ztrátu…

V dubnu 1978 vyjely ze závodu Westmoreland ve státě Pennsylvania první stovky amerických vozů Golf s novou maskou, robustnějšími nárazníky, luxusnější vnitřní výbavou a označením Rabbit. Automobily speciálně upravené pro trh USA byly v té době vybavené zážehovým čtyřválcem 1457 cm3 o výkonu 70 koní (54 kW), s nímž jezdily nejvíce 158 km/h, později se montoval zážehový motor 1715 cm3, který se v karburátorovém provedení nabízel výkon 64 koní (47 kW) a se vstřikováním paliva dával 73 koní (54 kW). Novinkou jara 1979 byl čtyřmístní kabriolet VW Golf s karosérií od firmy Karmann. Otevřený Golf, jemuž puritáni vyčítali (a mnozí dodnes vyčítají) k nebi vztyčený ochranný oblouk, byl povolán k tomu, aby po třech desetiletích nahradil úspěšný čtyřmístný kabriolet na podvozku Brouka. Debutoval s motorem 1457 cm3 o výkonu 70 koní (51 kW), brzy se však dočkal i montáže ostřejšího čtyřválce 1588 cm3 z modelu GTi, s nímž při pohotovostní hmotnosti 940 kg dosahoval rychlosti 172 km/h, zatímco slabší provedení jelo „jen“ 150 km/h. Podobně jako třídveřový Golf GTi i výkonnější kabriolet Golf GLi byl od roku 1980 vybaven pětistupňovou převodovkou a na podzim 1982 byl jeho čtyřválec 1588 cm3 nahrazen novým motorem o objemu 1781 cm3 o výkonu 112 koní (82 kW), vykazujícím příznivější průběh točivého momentu. Koncem února 1982 oslavili ve Wolfsburgu vyrobení pětimiliontého vozu VW Golf první generace a i když už se začínalo mluvit o jeho nástupci, odbyt neklesal (jen v roce 1981 se prodali více než 796 tisíc automobilů Golf). Kompaktní rodinný vůz byl v té době k mání se zážehovými motory 1093, 1272, 1457, 1781 cm3 o výkonu 50, 60, 70 a 112 koní – tedy 37, 44, 51 a 82 kW a také s inovovanými vznětovým čtyřválcem 1588 cm3 o výkonu 55 koní (40 kW), k němuž na jaře 1982 přibyla přeplňovaná verze nabízející ze stejného objemu válců výkon 70 koní (51 kW), takže Golf Turbo Diesel dosahoval rychlosti 153 km/h a při rychlosti 90 km/h spotřeboval pouhých 4,5 l nafty na 100 km.


Jetta I

V říjnu 1982 byla v americkém Westmorelandu a v jugoslávském závodě TAS Sarajevo zahájena výroba kompaktního pikapu VW Caddy s užitečnou hmotností 545 až 625 kg podle provedení. Caddy měl přední část zcela shodnou s typem golf, rozvor náprav zvětšený z 2400 na 2625 mm a zadní převis prodloužený o 555 m umožnily vytvořit za dvoumístnou kabinou ložnou plochu dlouhou 1,8 a širokou 1,3 m. Ta mohla podle přání zákazníka zůstat otevřená, nebo zakrytá plachtou, případně odnímatelnou laminátovou nástavbou. Pikap dostal do vínku zážehový čtyřválec 1595 cm3 o výkonu 75 koní (55 kW) – stejný se souběžně začal montovat i do sedanů řady Golf – nebo vznětový motor 1588 cm3 o výkonu 55 koní (40 kW). 4,4 m dlouhý VW Caddy měl podle provedení pohotovostní hmotnost 1000 až 1080 kg a se zážehovým motorem jezdil nejvíce 140 km/h. V září 1979 představila automobilka Volkswagen na frankfurtském veletrhu IAA nový rodinný sedan se stupňovitou zádí a označením VW Jetta. Bezprostředně navazoval na úspěšný Golf první generace, který již v té době překročil hranici tří milionů vyrobených kusů a stal 0,5 m3 tehdy v této třídě rodinný vozů neměl konkurenci. 4,2 m dlouhá Jetta vykazovala podle provedení pohotovostní hmotnost v rozmezí 785 až 895 kg (existovala ve dvoudveřovém i čtyřdveřovém provedení) a v prvním roce své kariéry byla k mání jen se zážehovými motory 1272, 1457 a 1588 cm3 o výkonu 60, 70 a 110 koní (44, 51 a 81 kW). Nejslabší model Jetta L s motorem 1272 cm3 dosahoval největší rychlosti 148 km/h a z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za 14 s, špičkový model GLi s motorem převzatým z Golfu GTi uháněl až 178 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h „uměl“ za 9,5 s, což na solidní rodinný sedan koncem 70. let rozhodně nebylo špatné.

V roce 1980 se Jetta dočkala montáže úsporného vznětového čtyřválce 1588 cm3 o výkonu 54 koní (40 kW), s nímž dosahovala největší rychlosti 141 km/h při průměrné sedmilitrové spotřebě nafty, o dva roky později doplnila nabídku Jetta Turbo-Diesel GL s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 1588 cm3 o výkonu 70 koní (51 kW) – ta při pohotovostní hmotnosti necelých 900 kg uháněla až 153 km/h a průměrně spotřebovala jen 6,6 l nafty na 100 km jízdy. V roce 1982 se paleta modelů Jetta rozšířila i dolů o sedan s úspornější výbavou a označením Jetta E a zážehovým motorem 1093 cm3 o výkonu 50 koní (37 kW) spojeným s převodovkou typu 3+E s úsporným čtvrtým stupněm. Připomeňme ještě, že od počátku byly vozy Jetta se zážehovými motory 1457 cm3 na přání dodávány s třístupňovou samočinnou převodovkou, kterou od roku 1981 alternativně převzaly i vozy vybavené zážehovým motorem 1588 cm3 a o rok později také sedany Jetta s nepřeplňovaným vznětovým motorem stejného objemu.

GOLF DRUHÝ

Volkswagen Golf druhé generace byl oficiálně představen veřejnosti v září 1983. Ve srovnání se svým předchůdcem, jehož celková produkce dosáhla šestimilionové hranice, nový Golf povyrostl – zařadil se do kategorie čtyřmetrových rodinných automobilů. Design vozu Golf druhé generace už nepocházel z Itálie, tentokrát – podobně jako v případě vozu Scirocco druhé generace – přišli ke slovu návrháři firmy Volkswagen.


Golf II

Nový Golf měl rozvor náprav prodloužený o 75 mm na 2475 mm, byl dlouhý 3985 mm (s většími nárazníky modelu GL dokonce přesáhl čtyřmetrovou hranici na 4040 mm), široký 1665 mm a vysoký 1415 mm a pohotovostní hmotnost jednotlivých modelů se pohybovala od 845 do 940 kg. Základ nabídky tvořily vozy vybavené zážehovými motory 1272 a 1595 cm3 o výkonu 55 a 75 koní (40, resp. 55 kW), ale také úsporné modely se vznětovým čtyřválcem 1588 cm3 – ať už v nepřeplňovaném provedení o výkonu 54 koní (40 kW), nebo coby Golf Turbo-Diesel s přeplňovaným motorem o výkonu 70 koní (51 kW). Pro nejnáročnější zákazníky byly v roce 1983 připraveny vozy Golf GLX a GTi: první měl karburátorovou verzi zážehového motoru 1781 cm3 nabízejícího výkon 90 koní (66 kW), druhý – jak už označení napovídá – disponoval vstřikováním paliva, takže jeho „ostřejší čtyřválec“ 1781 cm3 dával výkon 112 koní (82 kW). Stejné motory – s výjimkou posledně jmenovaného - dostala do vínku i Jetta druhé generace, která debutovala v lednu 1984. Jen na motor 1781 cm3 si Jetta GT musela počkat do poloviny roku 1985, v roce 1986 pak následovala – stejně jako u typu Golf – i verze Syncro s pohonem čtyř kol.


Jetta II

Golf druhé generace procházel prakticky nepřetržitou inovací, od září 1985 byl k mání se šestnáctiventilovou verzí motoru 1781 cm3 o výkonu 140 koní (102 kW), koncem sezóny 1989 následoval špičkový model Golf GTI G 60 s motorem 1781 cm3 opatřený dmychadlem řady G s mechanickým pohonem. Čtyřválec o výkonu 160 koní (118 kW) spolu s novou pětistupňovou převodovkou umožnil modelu Golf GTi G60 dosahovat největší rychlosti 216 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládnout za 8,3 s. V lednu 1990 byla nabídka rozšířena o poněkud drsně vyhlížející model Golf Country s výrazně zvětšenou světlou výškou (180 mm) a pohonem čtyř kol. Atraktivně vybavený vůz poháněný zážehovým čtyřválcem 1781 cm3, který se vstřikováním paliva dával výkon 98 koní (72 kW), byl vozidlem pro cesty i necesty – ovšem nikoliv skutečným terénním automobilem (i když mimo silnici si nechal líbit ledacos).

Koncem listopadu 1990 oslavili ve Wolfsburgu vyrobení dvanáctimiliontého automobilu Golf od roku 1974 – obchodní úspěch vozů druhé generace tedy ještě překonal výborné výsledky svého předchůdce. Pro srovnání – produkce sedanů Jetta dosáhla od roku 1979 počtu asi 2,3 miliónů exemplářů a v roce 1990 připadala v průměru jedna Jetta na čtyři vyrobené vozy Golf.

GOLF TŘETÍ

Vývoj se ovšem nezastavil a tak na výstavě IAA ve Frankfurtu nad Mohanem debutoval v září 1991 Volkswagen Golf třetí generace. Zachoval si samozřejmě koncepci svého předchůdce, nezměněn zůstal i rozvor náprav 2475 mm a také vnější rozměry 4020 x 1695 x 1425 mm se od proporcí vozu Golf druhé generace liší jen málo. Podstatnou změnou byly ovšem výrazně modernější a aerodynamicky příznivější zaoblené tvary a také skutečnost, že nový Golf s rezervou splňoval požadavky velice přísných amerických bezpečnostních předpisů, které měly začít platit od roku 1994. To také vysvětluje o něco vyšší pohotovostní hmotnost této generace vozů Golf (od 960 do 1180 kg).


Golf III

Výraznou novinkou bylo ovšem také to, že kromě řady čtyřválcových zážehových i vznětových motorů, Golf třetí generace jako vůbec první automobil této kategorie disponoval kompaktním šestiválcovým motorem řady VR o objemu 2792 cm3 a výkonu 174 koní (128 kW), s nímž dosahoval největší rychlosti 225 km/h a z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za 7,6 s. Základ nabídky tvořil zbrusu nový čtyřválec 1391 cm3 o výkonu 60 koní (44 kW), pak následovaly dvě verze osvědčeného motoru 1781 cm3 – první dával výkon 75 koní, resp. 55 kW, druhá 90 koní resp. 66kW – a konečně i nový dvoulitrový čtyřválec, který z objemu 1988 cm3 nabízel výkon 115 koní (85kW). Všechny zážehové motory byly v „čistém“ provedení s třícestným řízeným katalyzátorem a spalovaly bezolovnatý benzín. Příznivci úsporných „nafťáků“ mohli volit mezi dvěma verzemi vznětového čtyřválce 1896 cm3, nepřeplňovaná dávala výkon 64 koní (47 kW), přeplňovaná pak 75 koní (55 kW). Golf třetí generace vybavený posledně jmenovaným vznětovým motorem dosahoval rychlosti 165 km/h a z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za 15,4 s, přičemž při rychlosti 90 km/h spotřeboval jen 4,5 l nafty (při 120 km/h 6,3 l a v městkém provozu 6,7 l). Dodejme ještě, že právě přeplňovaný vznětový motor byl vybaven nejmodernějším zařízením pro snižování podílu škodlivin ve výfukových plynech, včetně odlučování pevných částic.

Nástupem nové generace automobilů VW Golf však jejich předchůdci ještě nebyli odsouzeni k odchodu do výslužby – i nadále pokračovala výroba vozů Golf druhé generace v závodě Mosel nedaleko Cvikova.

MILIÓNY GOLFŮ

Říjen 1976 – vyroben milióntý Volkswagen Golf

Červen 1978 – vyroben dvoumilióntý VW Golf

Září 1979 – vyroben třímiliontý VW Golf

Únor 1982 – vyroben pětimilióntý VW Golf

Červen 1988 – vyroben desetimilióntý VW Golf

Listopad 1990 – vyroben dvanáctimilióntý VW Golf

Text s mírnými úpravami převzat z publikace Knižnice časopisu Svět motorů – Volkswagen včera a dnes, J. Tuček 1991

GOLF PRVNÍ PODRUHÉ

Stojí rozhodně za zmínku, že Golf první generace se až do současnosti vyráběl téměř v nezměněné podobě (jiná palubní deska – ze Škody Fabia první generace, modernější vzhled nárazníků a originálních litých kol) v Jihoafrické republice (JAR). Možná jste v posledních dnech (listopad 2009) zaznamenali informaci, že tato výroba končí. Po dlouhých 35 letech. V rámci koncernu VW je v tomto ohledu lepší pouze model Brouk, který se začal vyrábět se začátkem druhé světové války a jeho výroba skončila před několika lety v Mexiku.


CitiGolf (Jihoafrick?? republika)
15.11.09: VENA-MK2 (vw-club.cz) nám poslal doplňující informace o :

Golf Rally syncro

Vyrobeno bylo 5tis. kusů od roku 1989, motor byl 8V s kompresorem G60, neboli G lader, výkon motoru-118kw/160 koní. Verze rallye se prodávala pouze v 5 barvách-černá, červená, modrá, zelená a grafitová. Interiér byl originál RECARO v kombinaci látky a černé kůže. Golf byl z výroby vybaven litými koly BBS. Vzhledově se celkem liší od klasického třídvéřového golfa: byla pozměněna maska se světly a hlavně blatníky, díky nimž se stává model golf rallye scela unikátní mezi golfy samotnými.


G2R1

G2R2

G2R3

Golf Limited Edition

Bylo vyrobených 71 kusů v roce 1989. Exkluzivitu těmto modelům přinesl hlavně motor vyladěný od firmy VWMOTORSPOSRT, motor byl 16ti ventil osazený G-laderem a vůz disponoval už továrním výkonem 154kw/210k a točivým momentem 252 NM. Každý vůz byl postaven ručně, což utvrdil štítek v motorovém prostoru s pořadovým číslem. Prodával se pouze v jedné barvě a to černá metalíza. Interiér byl v černé kůži. Vůz je klasický pěti dvéřový hatchback s několika logy vw motorsport a maskou s modrým proužkem. Byl vybaven Alu koly značky BBS. Vozidel už je zachovalých jen několik.


G2LE1

G2LE2

G2LE3

Naši partneři

Dostupnost podle Monitoring-serverů.cz
 
Copyright © VW OLDIES club o.s. :: V roce 2009 vytvořil Ferror - ferror( at )seznam.cz
Icons from: http://www.famfamfam.com , http://grafika.profitux.cz