Náš partner pro povinné ručení pojišťovací auto makléř. www.auto-makler.cz
>>> více ... <<<
de vlajka Dnes je: pondělí 02.12.2024 :: Svátek má: Blanka, zítra: Svatoslav   
VW OLDIES CLUB
Přihlásit se Uživatelské jméno: Heslo:
Registrace :: Ztracené heslo
Pro správné a funkční přihlášení je nutné mít ve svém prohlížeči zapnuté cookies!! Jak zapnout cookies?
Brouk, Caddy, Derby, Golf, Jetta, LT, Passat, Polo, Scirocco, Transporter, ... µCHAT: Přístup do µChatu je omezen jen pro přihlášené uživatele!
 
Úvodní strana VW OLDIES CLUB Srazy STAŘEŠINEK Fórum Články Fotogalerie Kalendář Uživatelé Odkazy Kontakt VW Oldies on Google+ VW Oldies on FACEBOOK

Jiné weby

Náhodné foto

Návštěvy

ONLINE: 10

DNES: 554
CELKEM: 964906

Web spuštěn 20.1.07 22:00
Na nové adrese: 11.1.08 1:00

Uživatelé

Registrováno: 662
Přítomno: 0
Nejnovější: Pajisb

ONLINE UŽIVATELÉ:

Rekordy návštěv:
Zároveň připojeno: 394
Za 1 den: 9821
Zároveň přihlášených členů: 13

Polo a Derby prvních dvou generací

Volkswagen Polo, který bezprostředně navazoval na malý vůz Audi 50 vyráběný ve Wolfsburgu (ale nesoucí na masce známé čtyři spojené kruhy), debutoval v březnu 1975 na autosalónu v Ženevě...


Text s mírnými úpravami převzat z publikace Knižnice časopisu Svět motorů – Volkswagen včera a dnes, J. Tuček 1991

První generace

Zpočátku se mu ovšem vymstila špatně cílená obchodní politika mateřské automobilky, která hodlala nadále prodávat dražší, výkonnější a lépe vybavený vůz Audi 50 a coby levnější – ale hůře vybavený a slabší vůz – nabízet nemajetným zákazníkům VW Polo. Úspory šly až do tak komických detailů, jakými byly papírové (ovšem z kartónu) vnitřní výplně dveří a další pro zákazníky jen těžko přijatelné úspory za každou cenu. Pánové ve Wolfsburgu ovšem záhy pochopili, že podcenili soudnost motoristů a během několika měsíců v tichosti Polo upravovali a dovybavovali tak, aby odpovídalo standardu své doby. Jinak to byl totiž velice zdařilý malý automobil, který měl všechny předpoklady k dobrému odbytu zejména v řadách mladých zákazníků. VW Polo první generace byl dlouhý 3500 mm, široký 1560 mm a vysoký 1345 mm a vykazoval pohotovostní hmotnost 685 kg. Zpočátku byl k mání jen s jed ním motorem, úsporným čtyřválcem 895 cm3 o výkonu 40 koní (29 kW) s nímž jezdil nejvíce asi 130 km/h. Už v létě 1976 však nabídku obohatily lépe vybavené a výkonnější modely řady Polo: standardní verze a vůz s dražší výbavou L byly k mání s již citovaným motorem 895 cm3, majetnější příznivci malých automobilů ovšem mohli zvolit některý z trojice modelů Polo S, LS a GLS s motorem 1 093 cm3, který dával 60 koní (44 kW), takže s ním poměrně lehký automobil uháněl až 152 km/h.

Polo I
Zajímavostí je, že do některých zemí byly vozy Polo exportovány s motorem o objemu pouhých 771 cm3 (vznikl ze čtyřválce 895 cm3 zmenšením vrtání o 5 mm) a výkonu 34 koní (25 kW). V únoru 1977 zahájila firma Volkswagen výrobu nového malého vozu s tříprostorovou karoserií, jehož stupňovitá záď ukrývala zavazadlový prostor o objemu 0,425 m3. Nový vůz dostal jméno Derby, nezapřel ovšem svoji blízkou příbuznost s typem Polo. Při stejném rozvoru náprav byl ovšem o 335 mm delší a vykazoval vnější rozměry 3835x1560x1350 mm a pohotovostní hmotnost těsně nad hranicí 700 kg. Podobně jako Polo i Derby existoval v základním provedení jako model Derby L s motorem 895 cm3 o výkonu 40 koní (29 kW), v provedení Derby S, LS a GLS se prodával se čtyřválcem 1093 cm3 o výkonu 50 koní (37 kW) a za příplatek mohl spolu se dvěma nejdražšími stupni výbavy LS a GLS mít i motor 1272 cm3 o výkonu 60 koní (44 kW), který se mohl pochlubit o něco lepším průběhem točivého momentu, než čtyřválec 1093 cm3 s tímtéž výkonem.

Derby I

Druhá generace

První inovací prošly automobily Polo a Derby v roce 1978, kdy dostaly novou masku z plastů a kdy byl upraven interiér, druhá generace vozů Polo a Derby se představila v září 1981 na frankfurtské výstavě IAA. Zajímavostí vozu Polo druhé generace byla karosérie ve stylu malého kombi s téměř svislou zadní stěnou, Derby se ve druhém vydání z roku 1981 objevil v podobně uhlazeného dvoudveřového vozu se stupňovitou zádí čistě klasického střihu. Oba vozy při této příležitosti povyrostly do délky – Polo na 3655 mm a Derby dokonce na 3975 mm – a přibraly asi 30 kg hmotnosti. V nové podobě byly poháněny čtyřválcovými motory o objemu 1043, 1092 a 1272 cm3 o výkonu 40, 50 a 60 koní (29, 37 a 44 kW). Na podzim 1982 pak nabídku doplnil model Polo Coupé se šikmou zádí a v roce 1985 se dřívější vůz Derby stal součástí palety automobilů Polo – ostatně už dříve v některých zemích figuroval pod označením Polo Classic inspirovaným klasickým stupňovitým tvarem jeho zádě.

Polo II
V únoru 1987 konečně firma Volkswagen uspokojila ty zákazníky, kteří toužili po malém automobilu v naftovém provedení: Polo Diesel dostal do vínku vznětový čtyřválec 1272 cm3 o výkonu 45 koní (33 kW) s nímž dosahoval největší rychlosti 140 km/h a průměrně spotřeboval necelých šest litrů nafty na 100 km. Naopak milovníci „ostrého“ svezení v malém voze se dočkali v roce 1988 modelu Polo Coupé GT G 40 s motorem 1272 cm3 opatřeným mechanicky poháněným dmychadlem řady G. Výkon 115 koní (83 kW) umožnil kompaktnímu Volkswagenu uhánět až 195 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlit za rovných devět sekund…

Derby II
Po inovaci karosérie se v létě 1990 Volkswagen Polo vrátil na trh už jen ve dvou základních provedení – se svislou a šikmou zádí, zatímco tříprostorová verze – někdejší Derby – tiše zmizela z nabídky. S elegantně tvarovou přídí s novými obdélníkovými světlomety a výrazně zlepšenou vnitřní výbavou byl inovovaný VW Polo k mání se zážehovými motory 1043 a 1272 cm3 o výkonu 45, 55 a 75 koní (33, 40 a 55 kW) a také s novým vznětovým čtyřválcem 1398 cm3 o výkonu 48 koní (35 kW). Špičku nabídky tvořil vůz se šikmou zádí vybavený přeplňovaným motorem 1272 cm3 o výkonu 113 koní (83 kW). Vůz s označením Polo Coupé GT G 40 dosahoval největší rychlosti 196 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládal za 8,6 s. Ovšem ani jeho levnější sourozenci se za své parametry nemuseli stydět: např. Polo s motorem 1272 cm3 o výkonu 55 koní (40 kW) jelo nejvíce 154 km/h, slabší model s motorem 1043 cm3 dosahoval rychlosti 145 km/h. Naftový VW Polo se vznětovým čtyřválcem 1398 cm3 sice jel jen 142 km/h – ale zase při rychlosti 90 km/h měl spotřebu 4,2 l nafty na 100 km jízdy, takže mu jeho dvaačtyřicetilitrová nádrž poskytovala dostatečný akční rádius. Vozy Polo se vyráběly také ve Španělsku, v závodě Pampelune a těšily se značné oblibě zejména mladých motoristů nejen v Německu, ale i ve Francii, zemích Beneluxu a Itálii. Výrobce na mladé zákazníky nezapomínal a pravidelně zpestřoval nabídku speciálně upravenými a vybavenými automobily vyrobenými v omezené sérii. Kdysi „letěly“ vozy Polo Jeans se sedaly potaženými džínovinou, na začátku devadesátých let byly v módě veselé vzory a barvy se jmény výbav: Fox, Fancy, Movie, Peppermint…atd…

Polo II pofacelift
V omezeném množství se Polo vyráběl i coby maličký užitkový automobil bez zadních sedadel a se zaslepenými otvory pro zadní boční okna. Mohl sice přepravovat jen asi 300 kg nákladu, byl však hbitý a se vznětovými motory velice hospodárný.

Polo II van

Naši partneři

Dostupnost podle Monitoring-serverů.cz
 
Copyright © VW OLDIES club o.s. :: V roce 2009 vytvořil Ferror - ferror( at )seznam.cz
Icons from: http://www.famfamfam.com , http://grafika.profitux.cz