![]() |
![]() |
Brouk, Caddy, Derby, Golf, Jetta, LT, Passat, Polo, Scirocco, Transporter, ... | µCHAT: Přístup do µChatu je omezen jen pro přihlášené uživatele! |
![]() |
![]() |
Brouk, Caddy, Derby, Golf, Jetta, LT, Passat, Polo, Scirocco, Transporter, ... | µCHAT: Přístup do µChatu je omezen jen pro přihlášené uživatele! |
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
NS | 2 | |||||
S | 4 | 5 | S | S | N | N |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | N | SA | 20 | S | 22 | 23 |
24 | NS | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
N | ||||||
N = Narozeniny S = Svátek A = Akce, upozornění |
V poslední době jsem se několikrát setkal s dotazem, proč dávat na hlavu motoru (výfukové svody) štefty, když by tam šly dát normální šrouby – a bylo by to tak i levnější. Tento krátký článek je určen spíše šetřílkům, kteří nevidí možné důsledky náhradních řešení.
Tak předně, abychom si rozuměli: šteft je v řeči většiny mechaniků to samé jako, závrtný šroub v řeči strojaře. Vypadá nějak takto:
Principem jeho funkce je jeho samojistící schopnost. Při správném zašroubování do nosného materiálu se koncem závitu do materiálu „zakousne“ a povolí až použitím patřičné síly.
Jak správně šteft do nosného materiálu uchytit a povolit? Není to nic složitého, stačí mít dvě matky se správným závitem, našroubovat je na volný závit, dotáhnout proti sobě a začít. Při povolování zabíráme za spodní matku, při utahování používáme vrchní (tak aby se nám zkrátka matky od sebe neodtrhly).
Lze na motoru přeci jen v nouzi zaměnit šteft za obyčejný šroub? Ano, v některých případech tak učinit lze. Mělo by se jednat spíš opravdu o nouzové řešení.
Výfukové svody – Obyčejné šrouby použít jdou, rizikem však je to, že se budou povolovat nebo naopak (především v případě šroubů z železářství) jednoho krásného dne nepůjdou povolit a utrhnou se. A máme příklad? Máme: a to přímo ne mém modrém passatu. V době, kdy se dělal motor, byly staré štefty nepoužitelné. V rámci úspor mě napadlo použít obyčejné šrouby, můj automechanik mi to schválil s tím, že to problém není. V mém případě pak šlo o každoroční výměnu těsnění, protože se šrouby povolily a těsnění dotěsnilo. Zprvu jsem to považoval za vadu těsnění. Dnes vím své a v dílně mám připravené fungl nové štefty i s matkami (rovnou od VW).
A když se zajistí závit lepidlem na závity? No, tehdy už jde o risk, že zůstanou šrouby v hlavě zalomené při pokusu povolit je. Ze zkušenosti pak mohu jen upozornit, že zámečnická firma si za jeden odvrtaný šroub řekne zhruba stokorunu. Ale to v případě, kdy celý díl dopravíte na dílnu (to znamená rovnou výměnu těsnění pod hlavou, nové šrouby hlavy, možná i srovnání hlavy, atd.). Ti, kdo to dokáží udělat na místě, si jistě potom rádi řeknou ještě víc.
Štefty uložení vačkového hřídele – nahradit šteft za šroub by zde bylo velmi krajním řešením – v podstatě jen na dojezd. Toto uložení je precizně pasováno a štefty jsouce jako vodítka ložiska. Náhradou za obyčejný šroub potom může dojít ke zkřížení uložení a následným škodám na vačce anebo hlavě motoru.
Štefty na částech výfuku (nejčastěji spoj svodů a prvního dílu výfuku): zde štefty nahradit šroubem lze, ale nedoporučuji šrouby z železářství, spíše kvalitní ocelové. Zde jako distributora používám vraky aut… Pokud někdo zná distributora takto kvalitních šroubů, prosím o kontakt.
Ostatní: obecně nelze doporučit náhradu šteftů za šrouby u hliníkových součástí a dále tam, kde by povolení šroubu mohlo mít fatální důsledky pro chod motoru nebo bezpečnost provozu auta.