![]() |
![]() |
Brouk, Caddy, Derby, Golf, Jetta, LT, Passat, Polo, Scirocco, Transporter, ... | µCHAT: Přístup do µChatu je omezen jen pro přihlášené uživatele! |
![]() |
![]() |
Brouk, Caddy, Derby, Golf, Jetta, LT, Passat, Polo, Scirocco, Transporter, ... | µCHAT: Přístup do µChatu je omezen jen pro přihlášené uživatele! |
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
NS | 2 | |||||
S | 4 | 5 | S | S | N | N |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | N | SA | 20 | S | 22 | 23 |
24 | NS | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
N | ||||||
N = Narozeniny S = Svátek A = Akce, upozornění |
Začalo to někdy v květnu 2006, kdy jsem si jel se svým benzínovým pašíkem do Č.Budějovic pro motůrek 1.6TD. Byl bez turba, se slibem dobrých tlaků. Vyndaný údajně z Jetty (držáky by odpovídaly). Ale vypadal dobře, sice poněkud orezlý, ale mimo turba mu nechybělo nic, dokonce ani alternátor.
Původně jsem předpokládal, plný naivity, že jenom přetěsním a seženu torbo a šoupnu do dieselového Passata. To jsem se samozřejmě velmi mýlil. Podobně jako s představou termínu zprovoznění auta.
S motorem jsem si začal hned hrát, trochu rozebral, začal čistit a „lakovat“. Lakovat je trochu silné slovo, žádné zkušenosti ani technika dělají své, že? Výsledek tomu taky poněkud odpovídá.
Kousek od místa bydliště se mi podařilo přes VW-CLUB sehnat turbo z golfa 2, novější s trochu jinou regulací. Sice má drobnou vůli, ale snad to nějaký čas vydrží…
Velkým štěstím pro moje auto byl rozpad našeho varianta s motorem 1.6TD. Zjistil jsem pár zásadních detailů, jako že to turbo bude použitelné až s pootočením přírub, nebudu moct použít svody z Golfa, ale musím nainstalovat svody z Passata. Trubka na olej také z Passata (v Golfu je delší), samozřejmě je znatelný rozdíl i ve vaně a dokonce i v měrce oleje. Tyto části ještě čekají na úpravu, problémy jsem zjišťoval v době, kdy jsem neměl jak lakovat
Když došlo na přípravu motoru k instalaci, rozhodl jsem se v podstatě pro generálku. Srovnat hlavu, nové ventily, kufírka, kroužky, lágry, nové vstřiky, … Prostě jsem si trochu pohrál. Motor jsem zkompletoval, nasadil rozvody, vše vypadalo skvěle. I došlo na krájení chleba nasazení do auta. Při tom bohužel došlo k mírnému ťuknutí motoru o kastli, což se zřejmě podepsalo o něco později.
Po dosazení motoru nastalo ještě několik drobných problémů, musel jsem ještě trochu nastavit turbo (a ještě to asi není úplně OK). Díky trochu větším rozměrům turba je trochu problém se startérem.. Když ho chci nasadit nebo vyndat, musím přizvednout motor a povolit držák motoru. Ale to ještě pořeším, hlavně aby už jezdilo…
Zapojil jsem připravenou elektriku k čidlům a čerpadlu, připojil žhavení, vstřiky i všechny nezbytné hadičky a …. Start. První den se nezadařilo, za to však mohla slabá baterka. Druhý den se nasadila silnější a start se zadařil. Jediný problém byl, že motor běžel tak na dva a půl válce. Dva vstřiky dělají trochu problém. Uvidíme, co se z toho vyklube. Hlavně že startuje. Dopřipravil jsem tedy alespoň elektriku, nastrojil interiér i motorový prostor. Ale zjistil jsem, že auto nedobíjí. Sundal jsem altík i kabely, ale na chybu jsem nepřišel. Vyndal jsem tedy altík z benzina (dává krásných 90A) a nainstaloval, již vše OK. Ale ten chod motoru…
Ale aspoň jsem se již mohl projet. Objevil se další problém, auto nebrzdilo… Brzdy byly generálkovány v září 2006, obložení stále jako nové a při práci s motorem se na ně nesahalo. Tedy krom shození třmenů, měnil jsem totiž i ložiska v předních kolech.
Na zadky se nesáhlo vůbec. Problém byl samozřejmě vpředu. Na jednom kotouči se objevila vrstvička čehosi, co mi trochu připomínalo seškvařenou gumu. Po očistění už auto brzdí skvěle. Ale motor stále mizérie …
Navíc se od motoru stále hlasitěji ozýval podivný zvuk. Původně to bylo jakoby někde ucházel z válce vzduch. Ale bylo to stále silnější a už zvuk začínal být identifikovatelný, jako b něco dřelo o kryt rozvodů. Myslel jsem si, že je to řemenice (to se často stává), ale pro jistotu jsem se mrknul na rozvody. To co jsem viděl, mě donutilo hodně rychle chcípnout motor. Řemen běhal po řemenicích jenom tak z půlky své šířky a druhá půlka byla pěkně rozdrbaná. Zatím to vypadá, že příčinou je ťuknutá kladna, kdy rantlík je zaklepnutý dovnitř kladky. Snad to bude jenom to..
Pravděpodobně je to památka na ono nasazování motoru. Jediné, co je zvláštní, je fakt, že než se rozvody zadeklovaly, byly ještě jednou zkontrolovány, motor několikrát protočen a ničeho zvláštního si nikdo nevšiml (podotýkám, že toto bylo za asistence automechanika).
Rozvody budou muset samozřejmě projít ještě důkladnou kontrolou, ta kladka mohla být i důsledek jiné chyby. Ale já spíš doufám, že tam nikde nic jiného nebude. Každopádně je štěstí, že řemen nepraskl nebo nepřeskočil a nejsou napáchány větší škody.
Alespoň budu mít příležitost kouknout se ještě na hydrostavy. Je trochu podezření, že jeden nefunguje jak by měl, uvidíme. Ach jo, a to už to vypadalo, že během dalšího týdne auto projde STK a já budu vesele chrochtat po silnicích… Zase se holt o něco déle STK zdrží …
Ještě bych chtěl říci, že auto, do kterého jsem motor dával, mělo již rok a půl doklady v depozitu.
Dočkal jsem se svého a rozvody se zadařilo vyměnit. Zároveň jsem objevil i drobný problém na čerpadle. Po opravení motor naskočil. Sice velmi ostře, ale to spravilo pootočení čerpadla (zřejmě je přehozené o zub, ale to je maličkost, kterou pořeším později, až bude víc času). Samozřejmě jsem se dočkal také kontroly emisí a STK.
STK dopadla celkem dobře. Auto bylo pochváleno jak pro několik detailů (otvírání kufru na dálku, .. ) tak pro „nejlepší brzdy na západě“ (v porovnání s ostatními takto starými vozy, samozřejmě). Ale protože vyrezl kód motoru, měl jsem špatné dolní kulové čepy a neměl jsem zadní zástěrky, dostal jsem jen krátkodobé osvědčení.
Hned jsem objednal nové čepy jak spodní, tak i řídící. Jejich výměnu jsem plánoval dopředu, ale nevěděl jsem ,že jsou špatné.
S plánovanou výměnou čepů jsem si připravil i nové řídící tyče. Z praxe vím, že rozhýbat je při nastavování geometrie nebo výměně čepů, je obrovský problém. Často bez autogenu není šance. Systém je udělán tak, že na tyč i na čep se přitáhne kónická podložka, která sevře závit. Ta samozřejmě ráda zarezne a když se k tomu přidá i zarezlý závit, je vymalováno. Já jsem rozhýbání řešil středně velkým kladivem, tyč jsem položil na kovadlinu a mírně říznul po podložky. Pak jen stačilo mít kvalitní klíč a trubku (a samozřejmě nějaký ten mazací sprej) a svěrák a vše se postupně rozhýbalo.
Koupil jsem úplně všechny čepy, nainstaloval na auto a nechal seřídit geometrii. Potom došlo k řešení problému s kódem motoru. To by bylo vlastně na samostatný článek, ale zkusím poznatky a zkušenosti shrnout. Základ byl zajít na dopravní inspektorát a vysvětlit paní za přepážkou, v čem je problém. Paní mi vystavila průvodní list, kde popsala, jak má být kód motoru nově vyražen a já nevím co ještě (nečetl jsem to, radši ). A já jsem se dozvěděl, že jestli s autem nemůžu přijet, měl bych vše nafotit (místo s původním kódem před i po znehodnocení znaky XXX a nové místo před i po vyražení kódu motoru. Já jsem vybral „ucho“ nad alternátorem (na pravé straně motoru vpravo). Chce to dávat pozor, kam a jak se kód vyrazí, motor je z litiny, mohlo by tedy dojít k jeho prasknutí, proto je dobré volit místa s větším množstvím materiálu. Nový kód je třeba vyrazit na jeden pokus! Za vyražení si pro jistotu nechte vystavit účtenku (vím že na technické ani na úřadě ji nevyžadovali, ale všude si ji prohlédli).
Technickou kontrolou jsem již prošel bez problémů, vyrazil jsem na úřad. Za drobný poplatek mi paní zapsala změny do velkého TP („kód motoru vyražen náhradní technologií“) ale to samé i do malého TP. Pak jsem jen vyzvedl značky z depozitu, nasadil a již vesele drandím . Radost mi kazí jen vědomí, že je v autě ještě pár drobných nedostatků, které postupně budu dodělávat